We zullen niet zeggen dat een huisstijl ontwerpen altijd appeltje eitje is. Een proces dat in de kern volledig op maat moet gebeuren kan nu eenmaal niet helemaal gestroomlijnd worden. Een huisstijl ontwerpen gebeurt namelijk op basis van alle eigenschappen, ins & outs van de klant in kwestie. Automatisering is dan dus gewoon niet mogelijk. Geoefend worden kun je wel. Onze design artists zijn daarin gelukkig al aardig op weg. In essentie heb je genoeg aan een gezonde dosis creativiteit, wat strategisch inzicht en een checklist.
Eigenlijk is het een kwestie van huisje, boompje, beestje.
In het huisje van jouw huisstijl stop je een stukje veiligheid en garantie. Hier vind je de inhoud: wat zit er tussen jouw vier muren? Wat heb jij je klant te bieden? Hoe ga jij ervoor zorgen dat je de klant helpt aan datgene waar behoefte aan is en hoe geef je die garantie woordloos? Je huisstijl moet dat laten zien. Ben je bijvoorbeeld een verzekeraar die vooral rust wil creëren en kalmte en beheersing uit wil stralen, dan gebruik je andere kleuren en vormen dan wanneer je een geweldig nieuw gezond energiedrankje voor sportende tieners op de markt brengt.
Jouw huisstijl moet er niet alleen goed uitzien en passen bij jouw product- of dienstaanbod, het moet ook de potentie hebben om zich te verspreiden. Jouw bereik moet groeien en dus moeten mensen je huisstijl aantrekkelijk genoeg vinden om het te gaan herkennen.
De hekkensluiter is in dit geval zeker niet de onbelangrijkste: het ‘beestje’ is in dit geval de geest van jouw onderneming. Heb je wel eens gehoord van een spirit animal? In dit geval is het veel minder zweverig dan het klinkt. Een huisstijl ontwerpen moet hand in hand gaan met jouw inhoud, moet je laten groeien, maar moet ook volledig passen bij je bedrijfspersoonlijkheid. Verkoop je bijvoorbeeld tuinslangen en heet je bedrijf ‘De groene slang’, dan kijken mensen gek op als je logo een gele slang is (of een rode kameleon). Ook dat kan natuurlijk juist het gewenste effect zijn, als je juist met dat contrast wil spelen, maar dan zegt dat iets over jouw (ludieke) bedrijfspersoonlijkheid. En dat moet wel bij je passen.
Aan de slag gaan met het huisje, boompje en beestje van jouw bedrijf? Team Fraimworks is at your service. Lees verder over deze dienst op de website of stel ons direct je vragen!