Een communicatieplan. Het is nodig om briljante ideeën te verspreiden, geweldige inspiratie op te doen en om iedereen in de regio te laten weten waarom ze dit weekend écht in jouw winkel moeten zijn. Het komt overal in terug. Niet alleen extern – bijvoorbeeld de communicatie met klanten – maar ook intern, als je bijvoorbeeld een nieuw beleid wil afkondigen. En soms is het vinden van de juiste communicatiewijze lastiger dan je denkt. Wij lopen een paar scenario’s langs en lichten toe hoe wij je daarmee verder kunnen helpen.
Op onze dienstpagina over communicatieplannen focussen we vooral op deze vorm van communicatie. Dat komt doordat de meeste bedrijven hier graag hulp bij zoeken, terwijl ze de interne communicatie wel aardig onder controle (denken te) hebben.
Tijdens een strategiegesprek heb je samen met ons vastgesteld waar je bedrijf op dit moment écht behoefte aan heeft en welke mijlpalen binnen afzienbare tijd behaald moeten worden. Volgende stap: we vertalen het communicatieplan naar de realiteit en zetten interne communicatielijnen open. We schrijven een duidelijk plan voor je, waarin je naar het team communiceert waar jullie samen de komende maanden of jaren naar gaan streven.
In hoeveel stappen gaan jullie dat doen, wat houdt elke stap in en wat voor periode beslaat dat? Minstens zo belangrijk: wie is er hoofdverantwoordelijk voor welk tussentijds doel? Wijs specifieke personen aan die concrete deadlines moeten halen. Zo zetten we zoden aan de dijk.
We hebben aandacht voor jouw bedrijfscultuur, de persoonlijkheden binnen het team (hoe groot of klein ook) en weten hoe we realistische doelen stellen.
Breng je een geweldig nieuw product op de markt? Dan ga je je bezighouden met externe communicatie. Daarvoor bepalen we in het communicatieplan altijd eerst wat je doelgroep is of wat je doelgroepen zijn. Via welk platform bereiken we hen? Wat is het beste medium? En als we de uitingen gaan produceren (of dit nu video’s zijn, grafische designs of nog iets anders) dan slaan we een bepaalde toon aan. Formeel, informeel, serieus of grappig. Of iets ertussenin.
Een extern communicatieplan is enorm belangrijk, want je kunt nóg zoiets pakkends hebben gemaakt: als niemand het ziet kom je echt nergens. Maak gebruik van onze expertise!
Een voorbeeld van een mengelmoes van interne en externe communicatie is het communiceren van een rebranding. Een volledige organisatie in een nieuw jasje (lees: een XXL jas) stoppen is een hele onderneming.
Wat betreft interne communicatie is het soms nodig om mensen te overtuigen van de noodzaak van de rebranding. Want het gaat toch in principe prima zoals het gaat? Waarom is al dat gedoe nodig? We helpen je aan een helder rapport of een duidelijke presentatie waarin je de noodzaak én inhoud van de rebranding communiceert naar elke hiërarchische laag van de organisatie.
Extern ligt het natuurlijk voor de hand dat je publiek op de hoogte moet worden gebracht van je nieuwe identiteit. Daarbij is het zeer gunstig als je de voordelen van je oude identiteit kunt meenemen. Denk aan je klantenbestand en het opgebouwde vertrouwen tussen jou en je klanten. Tegelijkertijd moeten we ervoor gaan zorgen dat het publiek je nieuwe merk gaat herkennen en dat die top of mind wordt én blijft.
Wat je ook moet communiceren, intern of extern of beide, wij schrijven een waterdicht plan voor je. Lees meer of neem contact met ons op!