0183 - 730469
Gepubliceerd op: 09 March 2022

Offline versus online advertising

In een aflevering (2020) van het item ‘Tredion: Gorkum in Business’ van Gorkum TV voert een drietal sprekers een vruchtbare discussie over offline versus online advertising. De sprekers zijn ondernemer Jan van Wijgerden van het Gorkumse IT-consultancy bedrijf Tredion, commercieel manager van Kontakt Mediapartners (regio Rivierenland) Linda Blijenburg – en niemand minder dan onze welbespraakte manager bij Fraimworks (toen nog S.O.T. Media), Remie Schuurman. Het gesprek wordt geleid door Fred Delfgaauw, bekend van het theater, met name Theater Peeriscoop in Gorinchem.

De eerste vraag die de kleine groep voor de kiezen krijgt is: “Wat moet een ondernemer weten voordat er een keuze gemaakt kan worden [tussen offline en online advertising]?” Het eerste woord is aan Remie. Hij benadrukt het belang van je bedrijfsidentiteit; je moet weten waar je voor staat. Geen onbekend geluid van onze kant, natuurlijk, als je onze website weleens door hebt genomen (en dan met name deze blog). Vervolgens stel je je doelgroep vast. Die laatste observatie leidt je naar het juiste medium.

Over één ding zijn onze sprekers het eens: bedrijfsidentiteit en doelgroep zijn altijd het uitgangspunt.

In dit gesprek is Linda Remie’s vriendelijke tegenstander. Zij is voorstander van – gezien haar functie bij het Kontakt zal het je niet verbazen – offline advertising.

Met zijn standpunt over bedrijfsidentiteit is Linda het niet oneens. Ook zij maakt voor haar klanten een marketingplan van waaruit het Kontakt samen met de klant stappen onderneemt. Welke vorm je dus ook kiest, je vertrekpunt is altijd hetzelfde. Identiteit, doelgroep, een marketingplan. Daar zijn alle drie de sprekers het over eens.

Na dit eensgezinde geluid volgt laat de tweede vraagstelling niet lang op zich wachten: “Welke ondernemer investeert nu eigenlijk nog in offline adverteren?” Linda krijgt natuurlijk het eerste woord. De bereidheid is nog steeds groot, vertelt zij. Volgens haar wees een recent onderzoek uit (let wel, deze video komt uit 2020) dat dagelijks nog 10,5 miljoen mensen de krant lezen. Print is nog steeds een massamedium met een enorm bereik. Bijvoorbeeld in een zoektocht naar personeel plaatsen bedrijven nog graag vacatures in de krant.

Volgens Linda Blijenburg hebben gedrukte kranten een enorm bereik.

Jan haakt hierop in: MKB-bedrijven hebben geen bijster groot budget. Heb je dus maar een euro om te investeren in je marketing, dan moet je heel selectief zijn. Jan heeft meer fiducie in online advertising, omdat je daarmee een hogere conversie (mate waarin je mensen overtuigt over te gaan op een aankoop) bereikt.

Linda gooit een tegenargument op tafel: een ander onderzoek wees uit dat een geprinte boodschap bij een lezer veel langer blijft hangen dan een digitale boodschap op een scherm. Remie kan zich hierin vinden, mits het in beide vormen dezelfde boodschap betreft. Maar hij herinnert ons ook aan het feit dat online advertising veel meer mogelijkheden biedt. Video kan de kijker écht inpakken. Je kunt het sfeerbeeld laten zien, de beleving communiceren, je kunt mensen horen spreken. Hoewel we hoop hebben voor de toekomst, kunnen we nog geen video’s embedden in de geprinte krant. Daarom heeft online advertising de mogelijkheid om kwalitatief beter te zijn dan een geprinte boodschap.

Remie Schuurman oppert dat videomateriaal sfeerbeelden en belevingen effectiever communiceert dan geprinte reclameuitingen.

Aan het slot van het gesprek vraagt Fred Delfgaauw elke spreker om een definitief antwoord: waarin investeren we de spreekwoordelijke euro die MKB-bedrijven te besteden hebben? Geen van de drie sprekers blijkt van mening te zijn veranderd. Jan en Remie investeren de euro in online advertising, Linda nog steeds in offline advertising. Fred concludeert: we hebben drie euro uitgegeven.

Tegenwoordig benadrukt Remie: de ene vorm moet de andere vorm niet uitsluiten. De vormen moeten niet concurreren, maar samenwerken. Waar je jouw euro in investeert, moet uiteindelijk afhangen van identiteit, doelgroep en je beoogde doel.

Natuurlijk geloven wij bij Fraimworks heilig in de kracht van video, maar we hebben ook ervaring met de productie van offline advertising content. We adviseren je ontzettend graag over strategieën, contentproductie én marketingtechnieken.

Bekijk de volledige discussie hieronder.

Geschreven door:Redactie

Lees ook deze blogs

The corporate story goes...

Huisstijl ontwerpen: huisje, boompje, beestje

Jouw communicatieplan

1 2 3 10
Meer blogs
crossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram