Vandaag op het blogmenu: de unieke identiteit van jouw bedrijf en de daarbij passende toon die je het beste inzet op social media. Hoe kom je erachter welke tone of voice voor jouw bedrijf geknipt is? Lees verder!
De stem van jouw bedrijf
Bedrijfsidentiteit. Het sleutelwoord dat het uitgangspunt moet zijn van al je uitingen op social media. Waarom? Denk even aan iemand die je ontzettend goed kent. Hoe praat hij, wat doet hij, waar is hij, wat draagt hij, naar welke muziek luistert hij (of zij)?
Stel je voor dat diegene op een dag ineens een andere stem heeft, zich anders gedraagt, zich radicaal anders kleedt… je snapt het. Zelfs als één element omslaat, ben je verbaasd. Je vraagt je af wat er gebeurd is.
Bij een bedrijf is dat niet anders. Je publiek vormt zich een beeld van ‘wie’ jouw bedrijf is en ontwikkelen een band met dat bedrijf. Ze verwachten een bepaalde mate van continuïteit. Voldoe je niet aan die verwachting, dan schaadt dat je relatie.
Hoe vermijd je dat? Hoe vind je jouw ideale stem en hoe zet je die consistent in? Wij hebben een paar tips voor je.
Bedrijfsidentiteit en doelgroep
Heb je een extreme persoonlijkheid, dan zullen sommige mensen dat fantastisch vinden, maar de meerderheid vindt het waarschijnlijk maar irritant. Probeer extremen daarom te vermijden. Het zal het ook makkelijker maken je toon in de toekomst te veranderen, of minder vreemd wanneer je op platform A (Instagram) nét een andere toon aanslaat dan op B (LinkedIn).
Minstens zo belangrijk is de identiteit van je doelgroep. Wie probeer je te imponeren met je persoonlijkheid en hoe doe je dat het beste? Vraag je af met wie jouw doelgroep bevriend zou zijn. Hoe praat hij, wat doet hij, waar is hij, wat draagt hij, naar welke muziek luistert hij (of zij)? Vorm je bedrijf naar die denkbeeldige vriend of vriendin.
Per platform
Over het algemeen speel je goed in op de status quo als je op Facebook en Instagram een luchtigere en humoristische (dus menselijke) toon aanslaat en op LinkedIn een formelere (dus zakelijke). Kern van de zaak blijft wel om trouw te blijven aan je bedrijfsidentiteit en doelgroep. Probeer jezelf te onderscheiden van je concurrenten en speel in op actualiteiten. Humor is voornamelijk op Facebook en Instagram een belangrijke factor. Maar ook op LinkedIn is een goede grap op zijn plek, als het maar aansluit bij je bedrijfspersoonlijkheid.
Het type product/dienst
Andere heersende social media theorieën associëren de beste toon vooral met het type product of dienst dat je bedrijf aanbiedt. Biedt je bedrijf iets aan dat voornamelijk als ‘hedonistisch’ wordt ervaren, oftewel plezier en genot is de voornaamste beweegreden, dan is de menselijke toon doorgaans effectiever. Bij dit soort aankopen loopt de klant doorgaans weinig kooprisico. Denk aan een boekwinkel, sportclub of bakker.
Biedt je bedrijf echter een ‘serieuzer’ geacht product aan dat noodzakelijk is in plaats van alleen maar plezierig, waarbij de klant in geval van een miskoop een hoger risico loopt, dan zijn potentiële klanten sneller gerustgesteld door een zakelijke toon. Denk aan een dokter, financieel adviseur of makelaar.
Daarnaast is tone of voice meer dan de woorden die we gebruiken, maar betreffen het ook andere cues zoals smileys, de stijl van afbeeldingen die je uploadt en campagnes die je organiseert. Lijkt misschien overduidelijk, maar toch goed om even genoemd te hebben!
Samenvatting / Stappenplan
Ideale toon per aangeboden dienst
Toon | Hedonistisch (laag risico voor klant) | Utilitaristisch (hoog risico voor klant) | |
Menselijk | Ja | Nee | |
Zakelijk | Nee | Ja |
Ideale toon per platform
Toon | |||
Menselijk | Ja | Ja | Nee |
Zakelijk | Nee | Nee | Ja |