Alles wat mooi is, is tijdelijk. Dat geldt ook voor de tuin. Die staat er in de winter anders bij dan in de zomer, want dan bloeit het sneeuwklokje waar eerder de zonnebloem stond. De vakmensen van Van Rosmalen Hoveniers zien de wisselende schoonheid van de natuur elke dag opnieuw. Des te mooier is het wanneer ze zelf net zoveel gevoel voor vernieuwing blijken te hebben, want daarvoor heeft Wout grote bewondering.
“Ik heb respect voor de manier waarop zij in de markt staan,” vertelt Wout. “Ze bevinden zich in een marktsegment dat al jaren groeit, maar ze staan niet stil. In plaats van de boel de boel te laten blijven ze innovatief, blijven ze nadenken.”
Van Rosmalen Hoveniers blijft dus groeien – en dat doen ze zonder te ‘versuffen’. De huisstijl die hen kenmerkt blijven ze updaten én toepassen. Dat kun je ook zien. In ieder geval iedereen die in Gorinchem en omgeving rondrijdt kan dat, want de autobelettering van de hoveniersauto’s is om door een ringetje te halen.
De persoonlijkheid van Van Rosmalen drukt zich uit in méér dan de tuinen die ze aanleggen. Want dat is ‘maar’ het eindproduct. De drijvende kracht achter het bedrijf is hun persoonlijke benadering en creativiteit.
Bezoek je de website van het hoveniersbedrijf, dan word je begroet door de koeienletters “Buitengewoon… rustgevend.” Hun tuinen zijn dat wel, maar hun stijl in uitingen (bijvoorbeeld video’s) is doorgaans dynamischer en zelfs gedurfder dan dat. Ook dat ziet Wout graag.
Bekijk je bijvoorbeeld onze projectvideo waarin ze een hoge, lange taxushaag planten, dan is de stijl van de muziek en editing met veel woorden te beschrijven, maar ‘rustgevend’ zal daar niet gauw tussen zitten.
“Ze hebben echt een eigen stijl. Daar krijgen ze veel verschillende reacties op, maar dat is juist het sterke: durven op te vallen.”
Als je echt creatief en authentiek durft te zijn (en niet alleen roept dat je dat bent), dan krijg je veel reacties. En ze ruiken niet allemaal naar rozen. Ook dat is de natuur.
Wout weet in veel geuren en kleuren over de taxushaagvideo te vertellen. Als je de video op ongeveer 01:06 pauzeert, zie je aan de rechterkant een villa met zwembad. De haag strekt zich links daarvan uit in het midden van het shot; aan de linkerkant van die ‘groene grens’ ligt een verhoogd woongebied.
De aanleg van de taxushaag veranderde het aanzicht van de tuinen aanzienlijk. Het getuigt van de kracht van groenwerk, aldus Wout. Met zijn team van Fraimworks maakte hij verschillende andere video’s voor Van Rosmalen, en hij ziet ze allemaal even graag.
De projecten van Van Rosmalen leven. Dat wordt meteen duidelijk als je Wout er vijf minuten over spreekt – en het maakt ze volgens hem ook fantastisch om in beeld te brengen. Het is dus niet alleen het ethos van de hovenier die Wout top vindt, hij kijkt ook uit naar de spraakmakende projectvideo’s die er nog aan zitten te komen.
Wil je je onderscheiden in een groeimarkt, dan pas je je volgens Wout aan zónder uit het oog te verliezen wat jouw bedrijf, jouw bedrijf maakt. Je blijven ontwikkelen en uiten op je eigen manier, zonder concessies te doen, dat is pas echt survival of the fittest. En dichter bij de natuur dan dat kom je niet, zelfs niet als hovenier.